Att skaka eller inte skaka - det är frågan

Kollade precis på reprisen av SVTs program Debatt. Där diskuterades måndagens premiär av programmet Halal-tv, där Carl Hamilton var inbjuden att vara med. När han anlänt till TV-studion hade han velat skaka hand med de muslimska kvinnorna som var programledare, vilka istället för att vilja ta hans hand avstod från detta p.g.a. deras religion. Detta upprörde Hamilton något oerhört och allt detta eskalerade sedan till en stor debatt om islam som religion, vilket då var det ämne som diskuterades i Debatt.

Det var ett väldigt bra program, väldigt mycket bra åsikter kom fram, och det fick en att själv tänka till ordentligt. Jag är väldigt kluven i frågan, för jag tror inte att det här enbart handlar om att skaka hand eller inte. Jag tror att problemet ligger i oviljan hos oss människor att förstå sådant som är främmande för oss. Detta är bl.a. en orsak till rasism och främlingsfientlighet i världen. Oviljan att sätta sig in i andras människors tankesätt, livssituationer och värderingar. Samtidigt som jag själv tycker att man tar seden dit man kommer, så tycker jag samtidigt att det är löjligt att man inte kan acceptera de muslimska kvinnorna i sin tro. De tror starkt på att man inte ska skaka i hand - då kan Hamilton gott acceptera det och gå vidare med en ny kunskap i bagaget. Istället öppnade detta upp för en hetsk debatt.

Jag förstår de muslimska kvinnorna i sitt sätt att inte vilja gå emot sin religion - men jag förstår också Hamilton, då han som endast har svenska traditioner inpräntade i sig tog det som en förolämpning och avvisande beteende att kvinnorna inte ville ta emot hans handskakning. Det är kulturkrockar som denna och andra liknande som resulterar i att debatter uppstår, debatter som jag tror är otroligt viktiga för att vi ska kunna lära oss om andra människor så att vi blir mer mottagliga för alla kulturer, religioner och traditioner i världen. Men det är en väldigt svår fråga.

Jag tror att den bästa lösningen hade varit att de två olika parterna mötts halvvägs - dvs. inte bara argumenterat med varandra i hopp om att själva "vinna" diskussionen genom att meja ner den andra. Det är inget hållbart sätt att integrera ett samhälle. Hamilton har förhoppningsvis lärt sig något nytt som han kan använda sig av senare i livet, i andra situationer, så han slipper bli så uppjagad över en handskakning.

Kommentarer
Postat av: habiba

Ida! Toppeninlägg! Är så glad att du också förstår hur viktigt det är med tolerans för det främmande och okända. Det är ju just okunskap som oftast leder till missförstånd och ibland konflikter.

Dessa muslimska kvinnor är några av många muslimska kvinnor som känner att de inte vill skaka hand med det motsatta könet p.g.a religiösa själ. Sedan finns det många muslimska kvinnor som känner att det är ok att skaka hand med det motsatta könet, som jag t.ex. Men det är upp till varje muslim att bestämma själv vad de känner är ok inför Gud. Som sagt, det är en väldigt individuell grej.

Att bli upprörd över att någon inte vill skaka hand med en p.g.a religiösa själ är ju bara barnsligt och visar på att man inte har mycket tolerans för andra människor...som exempelvis Mr. Hamilton...

Skitbra skrivet!!

puss<3

2008-11-08 @ 13:38:25
Postat av: Susanne

Mycket bra text! Välskriven och klok. / Mamma

2008-11-11 @ 20:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0