Jag skäms.

Det här inlägget kommer vara fyllt med en massa hat. För jag blir så jävla arg.

Idag på engelskan kollade vi på Michael Moores film Fahrenheit 9/11. Och innan jag säger något mer om den saken; JAG VET att Michael Moore är väldigt subjektiv. Jag vet att han framför sin syn på saker och ting väldigt vridet efter vad han själv tycker. Jag vet det, det är inget man behöver informera mig om. Att vissa av de teorier han lägger fram och använder sig av fullkomligt dryper av ironi, propagandametoder av alla dess slag osv, vet jag också.

Jag är inget jättestort fan av Michael Moore. Men jag tror faktiskt inte att alla de budskap han för fram i sina filmer är skitsnack. Jag tror att det kan ligga lite i vissa saker av det han säger. Och jag blir så otroligt förbannad.

Vad är det för ett jävla skämt som har pågått i det stora landet i väst de senaste åtta åren? Vad är det för en obildad idiot som har suttit på den högsta posten i det landet i ÅTTA år nu? George W Bush har ingen aning om någonting, han kan inte ens uttala sig ordentligt i intervjuer. Han skämtar bort frågor om krig, död och förnedring av människor som han oprovocerat attackerat och nu dödat i ungefär fem år.
Efter pinsamma Bushs första fyra katastrofala år som USA's president hoppades man att amerikanerna skulle inse sitt misstag och hitta en bättre presidentkandidat. Men icke. Lik förbannat så röstade de på Bush IGEN, han fick alltså sitta i fyra år till på presidentposten. Tålamodet hos mig räcker liksom inte riktigt längre. Släpp sargen och kom in i matchen för i helvete.

Att sätta sig själv och sitt land i skiten i ytterligare fyra år trodde väl inte så många skulle vara fallet, men jodå, räds icke, mördar-Bush is back in business! Och det ordentligt, i hela fyra år till har han sett till att mörda och vandalisera ännu lite mer av världen.

Men vad är det då för fel på USAs befolkning som inte lär sig av sina misstag och ser till att rösta fram en ny president? Förut trodde jag att USAs befolkning var helt oskyldig, inte skulle de gjort något så dumt heller! Neejdå, det var bara ren och skär otur att  Bush vann igen. Well, efter att ha sett Moores film är jag inte riktigt lika säker. I ett antal scener i filmen pratar de med amerikaner runt om i landet, bl.a. allas vår Britney Spears, som VÄGRAR inse att de röstat fram en fullkomlig idiot, en obildad dåre som mördar folk och förstör familjer utan att röra en min. Utan att fundera över de konsekvenser som detta kan föra med sig. Och, observera, detta är inte bara i länderna han ockuperar (såsom Afghanistan och Irak), utan även i hans egna land krossas familjer varje dag av nyheten att en familjefar eller bror, en syster eller mamma, har dött i krig. Blivit en av otaliga krigsveteraner, det som man så högt värderar i det amerikanska samhället. För om man är krigsveteran, ja då är man ju både stark och modig!

Det kanske verkar som jag drar alla över samma kam nu, men det är självklart att jag inte tycker att alla har samma värderingar och åsikter bara för att de är amerikaner. Jag vet att alla som bor i USA inte älskar Bush, att de inte vill ha honom kvar, att de är bedrövade över allt han ställt till med. Jag känner en del amerikaner personligen som är fullständigt vettiga och underbara människor, som mår dåligt över det deras president har gjort och måste leva med konsekvenserna av det varje dag. För dessa människor, känner jag en väldig medkänsla. För de som i filmen, som vägrar se igenom Bush's vidriga fasad, känner jag ingen medkänsla alls. Bara ilska, och möjligtvis skam. Jag skäms över det mänskliga släktet. För att vi är så dumma i huvudet, som har ihjäl varandra, bränner upp hela jordens resurser, har ihjäl djuren som vi borde leva samspelta med och borde uppskatta. Och värst av allt, jag skäms över att INGEN vågar inse problemet, ta tag i det och skämmas över det de gjort. Ingen vill inse sina misstag. Ingen lär sig av sina misstag. Hej USA, remember när ni slängde ner inte bara en, utan TVÅ kärnvapenbomber över Japan? Hur bra gick det tycker ni? Det tråkiga var att ni inte lärde er något av det där. Det är inte bara tråkigt, det är för jävligt.

Er otroliga patriotism är kvar, det kan väl vara bra. För man måste nog vara otroligt stolt över sitt land för att kunna försvara en sådan sak, och sedan kunna försvara att man bara några decennier senare fortsätter bomba världen, fast på annat håll. Att man sedan fördömmer olika länder på olika håll om att de ska gömma kärnvapen, är ju lite halvt komiskt. Ska jag ta upp det där med Japan igen, eller ser ni vart jag är på väg?

Jag hoppas verkligen att den amerikanska befolkningen gör bra ifrån sig den här gången. Väljer en bra president, någon som kan se till att inte allt går åt helvete. Om det inte redan är försent. För hur var det nu, läker verkligen tiden alla sår? Kommer Afghanistans och Iraks folk någonsin kunna komma över den förnedring som amerikanska soldater har utsatt dem för i flera år? Det är frågan. Im not so sure.

Kommentarer
Postat av: Elina

Du har rätt. Borde uttrycka din åsikter i ngn tidning eller främst i skolan!!



Jag hoppas verkligen att nästa president kan klistra ihop det där stora landet och hitta ett helt nytt och BRA spår som amerikarnana kan vara stolta över att följa!!

2008-09-16 @ 17:59:03
URL: http://elinawarde.blogg.se/
Postat av: Ramin Jamei

Hej Ida, kollade in din blogg idag och läste ditt inlägg, mycket bra skrivet.



När det kommer till hur Bush blev vald den andra gången år 2004 så är var det otroligt mycket anklagelser om huruvida republikanerna fuskade. Min syster, som då bodde i USA, och hennes vänner jobbade med John Kerry's kampanj för att se en demokrat vinna och ta tillbaka trupperna från Irak bl.a. Det var en stor besvikelse när han blev besegrad trots att han fick flest röster. Men när en president gynnar massiva organisationer med mycket pengar (riksbanken, oljebolag, vapenindustrier m.m.) så får han även deras stöd och makt som man kan komma långt med.



Visste inte att du hade blivit så insatt, bra skrivet igen, jag ska kolla in din blogg oftare nu.



Puss och kram

2008-09-17 @ 01:06:21
Postat av: habiba

AMEN, sista! asså Ida I couldn't agree with you more..helt otroligt bra skrivet! Bush-regimen är bara ett skämt- en usel sådan också. Bush bör agas tillsammans med resten av de republikanska idioterna i det landet. USA har verkligen fyrdubblat sina fiender under dessa 8 år. De lär sig nog aldrig av sina misstag om jag ska va ärlig! Hur mycket pengar och resurser har de inte slösat på att kriga i Irak och Afghanistan. USA har en financial crisis just nu, not to mention alla deras fattiga ghetton! Hur vore det om man fokuserade mer på sitt eget folk som lider?! Not to mention Guantanamo Bay. Dess främsta syfte: att tortera and degrade the human race in the name of "war on terror". Så fjantigt. Vi får ba hoppas på att en demokrat segrar i år och att vissa dumma amerikaner blivit smartare. Go Obama!

pussar <3

2008-09-17 @ 17:42:26
Postat av: eva

Du är fantastisk!

I love you!

2008-09-19 @ 11:06:19
Postat av: Anders Nilsson

Bra tankar där. Nu är Ju Busch på väg bort, vi får hoppas på att Obama blir president så att han kan lappa ihop USA och USAs ekonomi igen.



De där med atombomberna i Japan håller ja inte helt med dig om, men de kan vi ju dra en annan dag.

2008-09-22 @ 22:43:41
URL: http://rugbybloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0